AGG adwokat kancelaria adwokacka-CiemnoZieloneAGG ciemno zieloneAGG adwokat kancelaria adwokacka-CiemnoZieloneAGG ciemno zielone
  • HOME
    • O mnie
    • Jak działam?
    • Referencje
    • Usługi
  • Porady prawne nieruchomości
  • Blog
  • Kontakt
  • Sklep
0

0,00 zł

✕

Jak usunąć bałagan w księdze wieczystej?

  • Home
  • Blog
  • Regulowanie stanów prawnych
  • Jak usunąć bałagan w księdze wieczystej?

Image by Mystic Art Design from Pixabay

W księdze wieczystej, w której nie dokonywano na bieżąco zmian poprzez usuwanie nieaktualnych wpisów może panować bałagan. Czyszczenie księgi wieczystej, która jest nieaktualna lub, w której występują niezaskarżone błędy powstałe z różnych przyczyn mogą w przyszłości powodować trudności w sprzedaży nieruchomości, dla której księga wieczysta jest prowadzona czy też trudności w uzyskaniu kredytu bankowego. Przykładem może być nie tylko przejęcie banku rolnego przez inny bank[1] ale także obciążenia wpisane na rzecz nieznanych osób.

Spis treści:

  • Jak usunąć starych właścicieli w księdze wieczystej?
  • Jak usunąć stare wpisy w dziale trzecim (III) księgi wieczystej?
    • Usunięcie starej służebności osobistej.
    • Usunięcie starego dożywocia.
    • Usunięcie starego zakazu zbywania.
    • Usunięcie starych wpisów komorniczych i egzekucji.
    • Usunięcie starych roszczeń z księgi wieczystej.
  • Jak usunąć stare wpisy w dziale czwartym (IV) księgi wieczystej?
  • Gdzie złożyć dokumenty do usunięcia wpisów w KW?
  • Brak dokumentów do usunięcia wpisów w księdze wieczystej – co robić?

Jak usunąć starych właścicieli w księdze wieczystej?

Usunięcie wpisów własności dotyczących dawnych właścicieli nieruchomości można zaktualizować za pomocą wniosku o ujawnienie własności nowych właścicieli. W tym celu należy złożyć wypełniony formularz KW-WPIS oraz załączając do tego formularza dokumenty  potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości.

Jak usunąć stare wpisy w dziale trzecim (III) księgi wieczystej?

Usunięcie starych wpisów w dziale trzecim i czwartym księgi wieczystej jest konieczne dla uregulowania rzeczywistego stanu faktycznego nieruchomości ze stanem prawnym ujawnionym w księdze wieczystej. Istnieje ustanowione ustawą o księgach wieczystych domniemanie prawne, iż prawo jawne w księdze wieczystej jest zgodne z rzeczywistym stanem prawnym. Dlatego, aby można było mówić o uregulowanym stanie prawnym nieruchomości konieczne jest aby stan faktyczny był zgodny ze stanem prawnym ujawnionym w księdze wieczystej.

Usunięcie starej służebności osobistej.

Usunięcie starej służebności osobistej w księdze wieczystej wymaga złożenia wniosku o usunięcie wpisu na formularzu oraz przedstawienia:

– oświadczenia o zrzeczeniu się służebności osobistej złożonego w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym

lub

-przedstawić orzeczenie sądowe wydane w postępowaniu wszczętym na podstawie art. 10 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, jeśli służebność osobista wygasła wskutek niewykonywania przez lat 10;

lub

-przedstawić akt zgonu osoby, której prawo jest ujawnione.

Usunięcie starego dożywocia.

W związku z tym, że prawo dożywocia wygasa wraz ze śmiercią dożywotnika, dla usunięcia wpisu dożywocia wystarczające jest złożenie wniosku na formularzu KW-WPIS oraz dołączenie skróconego aktu zgonu dożywotnika.

Niestandardowymi podstawami usunięcia starego wpisu dożywocia jest orzeczenie sądu rozwiązujące umowę dożywocia lub orzekające zamianę praw wynikających z dożywocia na dożywotnią rentę.

Usunięcie starego zakazu zbywania.

Usunięcie starego zakazu zbywania nieruchomości ustanowionego dla zabezpieczenia roszczenia osoby mającej w tym interes prawny wymaga podjęcia niestandardowego sposobu działania. Nie wystarczy samo złożenie wniosku o usunięcie zakazu zbywania nawet po prawomocnym zakończeniu postępowania, którego przedmiot był objęty zakazem zbywania.

Procedura uchylenia starego wpisu dotyczącego zakazu zbywania jest dwuetapowa.

Poza wnioskiem do sądu wieczystoksięgowego o usunięcie zakazu zbywania należy złożyć uprzednio uzyskane postanowienie stwierdzający upadek zabezpieczenia w postaci zakazu zbywania.

Usunięcie starych wpisów komorniczych i egzekucji.

Usunięcie starych wpisów komorniczych oraz wpisów związanych z prowadzeniem egzekucji wymaga złożenia wniosku o usunięcie wpisów na formularzu KW-WPIS oraz złożenia dokumentów stanowiących podstawę zakończenia postępowań lub zgodę właściwego komornika na potwierdzenie rzeczywistego stanu rzeczy w księdze wieczystej.

Usunięcie starych roszczeń z księgi wieczystej.

Usunięcie starych roszczeń z księgi wieczystej wymaga złożenia wniosku o usunięcie wpisu oraz potwierdzenia wygaśnięcia tych roszczeń w postaci odpowiednich dokumentów. Tam, gdzie uzyskanie dokumentów nie jest możliwe może być konieczne wszczęcie postępowania o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym w oparciu o art. 10 ustawy o księgach wieczystych.

Jak usunąć stare wpisy w dziale czwartym (IV) księgi wieczystej?

Usunięcie starych wpisów w dziale czwartym księgi wieczystej wymaga złożenia wniosku popartego odpowiednimi dokumentami, świadczącymi o tym, iż zabezpieczenie wpisane w dział czwarty księgi wieczystej wygasło. Jeżeli właściciel lub inna osoba mająca w tym interes prawny nie posiada dokumentów, na których się opierając mogłaby usunąć stary lub nieaktualny wpis, może skorzystać z możliwości przewidzianej w art. 10 ustawy o księgach wieczystych i hipotece.

Art. 10 ustawy o księgach wieczystych i hipotece

W razie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym osoba, której prawo nie jest wpisane lub jest wpisane błędnie albo jest dotknięte wpisem nieistniejącego obciążenia lub ograniczenia, może żądać usunięcia niezgodności.

Powołany wyżej artykuł umożliwia uzgodnienie niezgodności jaka występuje pomiędzy treścią księgi wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym. Może okazać się, iż np. zobowiązanie które było zabezpieczone wpisem do hipoteki wygasło lub zostało uregulowane a wierzyciel nie potwierdził tego faktu odpowiednim oświadczeniem. Brakujące oświadczenie o wyrażeniu zgody na wykreślenie hipoteki po wygaśnięciu zobowiązania stanowi dowód, bez którego wpis w dziale IV księgi wieczystej nie może być usunięty.

Po uzyskaniu orzeczenia sądowego opartego na art. 10 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, Sąd wieczystoksięgowy nie może odmówić usunięcia nieaktualnego wpisu w dziale IV księgi wieczystej.

Sprostowanie księgi wieczystej określane jako czyszczenie księgi wieczystej

W zależności od okoliczności stanu faktycznego sprostowanie księgi wieczystej i tym samym uregulowanie prawa własności gruntu może prowadzić przez postępowanie o stwierdzenie zasiedzenia, postępowanie z wniosku o uwłaszczenie, poprzez przeniesienia wpisów dawnych z dawnych ksiąg gruntowych czy też wykorzystując  poprzednio obowiązujące akty prawne np. rejestrem austriackim lub innymi, aż do osiągnięcia oczekiwanego rezultatu czyli uzyskania tytułu własności.

Gdzie złożyć dokumenty do usunięcia wpisów w KW?

Dokumenty stanowiące podstawę wpisów w księdze wieczystej wraz z odpowiednimi formularzami należy złożyć w sądzie wieczystoksięgowym właściwym dla miejsca położenia nieruchomości. Dokumenty można złożyć bezpośrednio na biurze podawczym w budynku sądu lub przesłać drogą korespondencyjną.

Brak dokumentów do usunięcia wpisów w księdze wieczystej – co robić?

Stare wpisy w księdze wieczystej wymagają podjęcia działań co do uregulowania stanu prawnego nieruchomości z rzeczywistym, istniejącym stanem prawnym. Usunięcie starych wpisów z księgi wieczystej wymaga podjęcia analizy i sprecyzowania czego owe wpisy dotyczą oraz na rzecz jakich osób, podmiotów lub instytucji zostały ustanowione. Ustalenie tych kwestii pozwoli podjąć decyzję co do dalszego sposobu postępowania. Pewną trudność w usunięciu starych wpisów w księdze wieczystej może pojawić się, gdy właściciel lub spadkobierca właściciela nie dysponuje dokumentami świadczącymi np. spłacie kredytu czy pożyczki lub innymi stanowiącymi podstawę do usunięcia wpisów. W takiej sytuacji warto rozważyć możliwość skorzystania z usług adwokata od regulowania stanów prawnych nieruchomości. 


[1] Ustawa z dnia 12 czerwca 1975 r. Prawo bankowe.

Udostępnij
0
Adwokat nieruchomości Anna Grabowicz-Gajda
Adwokat nieruchomości Anna Grabowicz-Gajda
Kancelaria adwokacka w Łowiczu. Tel. 500 505 545

Related posts

Image by jacqueline macou from Pixabay

18 stycznia 2023

Nieuregulowane prawo do gruntu – brak księgi wieczystej


Czytaj więcej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zadzwoń do Adwokata

500 505 545

lub zamów rozmowę

Zostaw swoje dane kontaktowe, oddzwonię w dogodnym terminie.





    Wyrażam zgodę na przetwarzanie podanych przeze mnie danych osobowych w celu nawiązania kontaktu w sprawie zawartej w niniejszym formularzu na zasadach ujętych w polityce prywatności.

    Twoje dane osobowe są chronione zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. Pełne informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych dostępne są w zakładce Polityka prywatności.

    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie oraz powielanie materiałów zabronione.
      ✕

      Logowanie

      Nie pamiętasz hasła?